"Het Woord" is een weblog met korte op de bijbel gebaseerde overdenkingen.

dinsdag, augustus 24, 2004

Teleurgesteld in mensen?

Psalm 25:3
Ja, allen die U verwachten, worden niet beschaamd, beschaamd worden wie trouweloos handelen zonder oorzaak. [NBG]
Ik kom regelmatig mensen tegen die hun geloof in God vaarwel hebben gezegd, omdat ze teleurgesteld zijn in mensen.

Er zijn mensen die pretenderen christen te zijn, maar die daar vervolgens niet naar leven. Ze liegen, bedriegen, manipuleren, huichelen, zijn onbetrouwbaar, ongeloofwaardig, doen zich mooier voor dan ze zijn, noem het maar op. In de kerk trekken ze hun mooie zondagse gezicht, maar thuis zijn ze niet de echtgenoot of vader die ze zouden moeten zijn, en op hun werk zijn ze totaal anders dan in de kerk. Of ze wekken de indruk geen televisie te hebben (in kerken waar het niet toegestaan is een televisie te hebben), maar hebben er in een achterkamertje stiekum toch één staan.

Het probleem is nu dat er andere mensen zijn, hetzij gelovig, hetzij ongelovig, die daarmee een bepaald beeld krijgen van christenen, en die zich daar niet meer mee wensen te identificeren (en terecht). Maar vervolgens wordt dit gedrag als argument gebruikt (bij gelovigen) om God de rug toe te keren, of (bij ongelovigen) om niets met God te maken te willen hebben.

Ten eerste is dit beeld niet terecht, omdat de christen zoals de Bijbel hem beschrijft zo niet is. Ten tweede gaat het bij het geloof in de eerste plaats om God. Je kan God dus niet de rug toekeren, omdat je teleurgesteld bent in mensen. Je geloof is namelijk niet in mensen, maar in God. En wat nou zo mooi is, God is betrouwbaar, en Hij stelt je nooit beschaamd, zoals Psalm 25:3 al zegt. Hij liegt niet, manipuleert niet, doet wat Hij zegt, is integer. Hij is het meer dan waard om in te geloven!

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik ben ook teleurgesteld, in iemand, ik dacht dat hij een kind van god was, maar het was een kind van de duivel, en hij probeerde mijn geloof af te pakken, maar het is niet gelukt, god heeft mij beschermd, omdat ik al een kind van god was, en god is overwinnaar over de duivel.
Hij probeerde mij te hersenspoelen en kapot te maken, maar het lukte niet omdat gods beschermende hand, boven mij was.
Ik heb het hem vergeven, omdat god een god van liefde is, en ik wil geen wrok of haat koesteren, omdat dat werk van de duivel ids, ik heb hem voor de volle honder procent vergeven.
Omdat ik weet dat zijn acties pure angst waren, ik kan zelfs van hem houden en mededogen hebben.
Omdat ik weet dat hij het niet zelf is die dit doet, maar puur de duivel aan het werk, want dit is niets god's werk, werk van god is opbouwend, en voedend, en dat moet je altijd onthouden, al het ander is van de duivel, alles wat afbreekt is van de tegenstander.
Blijf vertrouwen in een god die van je houd, en die je op wil bouwen, en je je eigenwaarde geeft, al het andere moet je niet toelaten, dan word en ben je een kind van god.
De listen van de duivel zijn ontmaskerd.
Afbraak is verleden tijd.
Opbouw de nieuwe toekomst.
veel liefs.
Tonny.

27 november 2006 om 20:18

 

Een reactie posten

<< Home